Kaffets roll på kontoret
Under den senaste tiden har många arbetsgivare försökt hitta lösningar för att få tillbaka sina anställda till kontoret. Situationen efter pandemin ställer nya krav på vad kontoret ska vara och erbjuda. Bättre kaffe kan vara ett sätt att få människor att återgå, det menar två kaffekonnässörer vi pratat med.
Med över 40 år i branschen råder det ingen tvekan om att Philippe Barreca vet vad han pratar om när det kommer till kaffe. Han har under flera decennier följt den resa som drycken gjort i Sverige, hängt med i forskningsrön och blivit en mästare på bönor och dess olika karaktär. Han vet att kaffe är en konstform, som man ska vara mån om.
Philippe rostar sitt kaffe till perfektion och serverar det på en rad olika platser och kontor i landet. Han samarbetar tillsammans med företaget First Impression Company, vars idé bygger på att företag endast har sju sekunder på sig att skapa ett gott första intryck hos sina kunder. På bara sju sekunder ska du omfamna dem med en härlig helhetsupplevelse. Kaffet och dess doft har en betydande del i det arbetet, menar Philippe.
– För att få fram den perfekta koppen handlar det om att skapa en symbios mellan kaffet och maskinen det bryggs i. När det träffar rätt blir koppen en otrolig upplevelse, säger Philippe.
Philippe Bareca. Foto: Simon Cederquist.
Vilken smak man föredrar kan skilja mycket från person till person. Och faktum är att samma kaffesort kan uppfattas olika beroende på var i landet du befinner dig.
– Vattnets hårdhet spelar in när du brygger ditt kaffe, eftersom 98 procent av kaffekoppen består av just vatten. Hårt vatten tar inte upp lika mycket arom, vilket gör att man kan behöva mörkare rostade kaffebönor och tvärtom, menar han.
Kaffet har också en inverkan på det sociala samspelet på kontoret.
– Det var ett stort företag som slutade bjuda sina anställda på kaffe och började ta betalt per kopp. Det resulterade i att kaffekonsumtionen minskade, men man såg även att engagemanget på företaget gick ned. Så man var helt enkelt tvungen att återinföra gratiskaffet igen. Det blev både en social och ekonomisk vinning, säger Philippe.
Maria Hallgren, som är experience manager på Nespresso, förstår varför det blev så. I sin roll för hon dagligen dialog med kunder för att se hur deras maskiner används och vad de önskar att den ska fylla för syfte. Hon kan allt om produkterna och berättar glatt om vilken funktion de färgglada kapslarna fyller.
Maria menar att det vanliga kontorskaffet ibland klumpas ihop med inköp av kopieringspapper, pennor och toalettpapper – produkter som köps in i storpack till kontor. Det ses inte som något som är “good to have”, utan en “need to have”, enligt henne. Något hon känner sig tveksam till.
– Det bygger på en felaktig idé om att vi inte bryr oss om vad det är för kaffe vi dricker, utan nöjer oss med att det finns, säger Maria.
Arbetsgivare som är fast i den bilden borde tänka om, menar hon. Bra kaffe kan få människor att faktiskt vilja vara på kontoret, att hemarbetet inte känns lika lockande.
– Det finns lika mycket smakämnen i kaffe som det gör i vin, vilket innebär att det är väl värt att investera i bra kaffe till sina kollegor. Jag är övertygad om att gott kaffe bidrar till att fler människor faktiskt lämnar hemmet och kommer in, säger hon.
Maria Hallgren.
Efter pandemin har det skett en förändring inom kontorsbranschen. Allt fler jobbar hemifrån några dagar i veckan, vilket är bekvämt på många sätt. Det kräver dock mer av arbetsgivaren som måste entusiasmera sina anställda på nya, mer innovativa sätt. Men Maria tror inte på pekpinnar eller regler för att locka tillbaka kollegorna till kontoret. Hon tror att arbetsgivare måste visa uppskattning för sina anställda genom konkreta förändringar, exempelvis tillägg på friskvården eller att göra kontorsytan mer attraktiv. Kontoret måste erbjuda något mer, en guldkant.
– Vi måste ha någonting på kontoret som gör att människor faktiskt tar sig dit, en fin lounge kan vara ett sådant alternativ. Kaffet har också blivit någonting man satsar på och ser vinningen av, säger hon.
Enligt en studie som Nespresso låtit göra tillsammans med Bain & Company på 10 000 personer i olika länder, menar 81 procent att kaffepausen på jobbet förbättrar effektiviteten. 79 procent tycker att fikastunden är det mest effektiva sättet att teambuilda. Resultatet pekar därmed på att kaffet är något arbetsgivaren borde lägga mer krut på, en väl värd investering för att få nöjda och glada kollegor – som vill vara på kontoret.
3 snabba om kaffe – enligt Philippe Barreca
- Kaffe är en färskvara och ska helst konsumeras inom 7 till 10 dagar från att du öppnat paketet (malet kaffe). Men ju färskare kaffet är desto bättre smakar det.
- Se till att du har friskt vatten i din maskin, det påverkar slutresultatet,
- Våga experimentera till du hittar den perfekta koppen. Alla har olika smak och kan därmed uppfatta samma kopp på en rad olika sätt.